Актуални новини

Картини от „Mесец на село”

Иван Шопов

Сценографът, композиторът, актрисите

Премиерни спектакли – 30, 31 март, 19.00, Сцена Филиал

 

Венелин Шурелов

 

Сценографът Венелин Шурелов

Сценографското решение изгражда пространство, което се асоциира с изоставено архитектурно съоръжение и то, подобно на мембрана, непрекъснато изхвърля или поглъща своите образи, прецежда и филтрира техните характери и взаимоотношения. Героите обитатават, но не принадлежат съвсем на това място, те като че ли носят нещо от града, от духа на забързаното урбанистично мислене и поведение. Именно в тази идилична селска среда, в която изкуството и естественото са в конфликт, се развива градската интрига.

 

Във визията търся ярка образност и експресия с много плътни картини, направени сякаш от големите майстори на руската живописна школа. И същевременно се долавя нещо жестоко и брутално в принципа, по който се движат различните компоненти на това съоръжение.

„Месец на село” от Тургенев е фин разказ за човешките взаимоотношения, през които любовното чувство се разминава с всички, които го изпращат или получават.

С фини нюанси и субтилна драматургична структура, текстът изисква специфично внимание и дълбока концентрация. Той не разчита на хитово въздействие, а на един внимателен и задълбочен поглед. От десетина години аз прекарвам всяка година по един месец на село, така че част от декора е свързан с мои конкретни и реални изживявания.

 

Композиторът Иван Шопов

Музиката в „Месец на село” изразява идеята на постановката и допринася за цялостното въздействие. Тя не е натрапчива, не е водещото начало, а хомогенно се вплита в общата атмосфера, допълвайки лиричните или агресивни моменти. С режисьора водихме дълги разговори, търсихме темите, набелязвахме отделни акценти, прослушвахме, разпределяхме и така се получи цялата звукова картина. Композирах и песен за постановката. Към музиката подходих по мой начин, необремен от никакви влияния, включително от руска музика.

 

Веселина Михалкова - Лизавета Богдановна

„Месец на село” е един изключително дълбок текст, който на сцената  лесно може да се превърне в мелодрама. Но в прочита на Стилиян Петров, който притежава усета и чувствителността да прави подобни текстове, е спазен точният баланс. В сферата на чувствата нещата могат да бъдат много жестоки, когато опират до правенето на избор. Да, изборът е даден на човека, той е най-голямата му свобода, но и най-голямата трудност.

С „Месец на село” ние бихме искали да провокираме зрителя, да го накараме да си зададе въпроси, на които му е неудобно да си отговори. Работейки с нас по този текст, Стилиян Петров ни отключи на такива теми, които ни накараха да надникнем дълбоко в себе си, а това понякога е плашещо. Не искам да кажа, че нашето представление е тежко. Напротив, нашият „Месец на село” е едно много романтично представление в чистата му форма. Без да е сладникаво и сантиментално, то носи онази романтика, която носи самият Тургенев като човек и драматург.

Моята героиня Лизавета Богдановна е компаньонка на стожера на семейството Анна Семьоновна и учителка по пиано на малкия Коля. Една високо образована жена, която е направила своя личен избор да напусне суетата на големия град, да се отдели на село, да чуе тишината.

Има много тишина в моята героиня и това ме плени в образа й. Тя почти не говори, тя е аскет по отношение и на външността си, и на говоренето, особено на говоренето. Имаме чувството, че пропиляваме живота си в словоблудство  и все по-малко се заслушваме в самите нас, в тишината, в която можем да открием себе си. Ето това е моята Лизавета. Към нея, както и към всяка роля, подходих като към лично събитие. Важно е за мен да извърва пътя към моята героиня, да се срещнем, аз да науча нещо от нея, а тя от мен. От Лизавета Богдановна аз научих много ценни неща.

 

 

Юлияна Чернева – Анна Семьоновна

Анна Семьоновна е много хубава роля. За мен е изключително удоволствие да играя в пиеса на Тургенев.

Сложна и чувствителна драматургия, „Месец на село” трябва да се прави с финес, какъвто Стилиян Петров притежава.

След „Опасни връзки” това е моята втора среща с него и определно мога да кажа, че той е един от любимите ми режисьори. Работя с него с изключителна любов и лекота.

Записа Виолета Тончева

 

Прочетете още:

„Mесец на село” - диктат на страстта

„МЕСЕЦ НА СЕЛО” – ПЪРВАТА РУСКА КЛАСИЧЕСКА ПИЕСА С ГЛАВЕН ЖЕНСКИ ОБРАЗ

„МЕСЕЦ НА СЕЛО” ОТ ТУРГЕНЕВ – ПРЕМИЕРА В КРАЯ НА МАРТ