Искате ли да получавате новини от нас - за премиери, промоции и др.?

„Измяна” не измени на зрителите

Автор: Марина Чертова

Източник: http://www.vsekiden.com/148101

Пламен Марков успешно превежда Димитър Баненкин, Веселина Михалкова и Стоян Радев през лабиринта на Пинтър

"Измяна" не измени на зрителите

 

Великолепното актьорско трио Димитър Баненкин, Веселина Михалкова и Стоян Радев, начело с режисьора проф. Пламен Марков, не измени нито на публиката, нито на своя талант.

Съвсем заслужено спектакълът „ИЗМЯНА" - първият на Варненския театър за 2014-та, обра овациите на столичната публика по време на софийската си премиера преди дни в Сатирата.

И има защо - проф. Пламен Марков успешно превежда актьорите в тайнствения лабиринт на автора на пиесата - знаменития Харолд Пинтър. С право режисьорът, който е и преподавател в НАТФИЗ, е определян като най-добрия познавач на британския драматург. Проф. Марков, който сам превежда текстовете, не посяга за пръв път към пиеса на Пинтър.

След като през 90-те години постави в Народния театър „Портиерът" и „Кухненският асансьор", а през 2000 г. в Пловдивския театър - "Една нощ навън", той уверено се зае и с „Измяна". Постановката е съвместна продукция на Варненския театър и продуцентска къща „Артишок".

Тук героите на Пинтър - литературният агент Джери (Димитър Баненкин), издателят Робърт (Стоян Радев) и неговата съпруга - галеристката Ема (Веселина Михалкова), се забъркват в странен любовен триъгълник. Сложният пъзел, в който те участват, се нарежда чак в края на пиесата. С това обаче постоянно се поддържа интересът на зрителя към случващото се на сцената. Действието в „Измяна" се развива ретроспективно - от финалните взаимоотношения между Ема и Джери през 1977 г. към началото на тяхната любовна афера през 1968 г. Като кинолента животът на тримата основни персонажи се връща наобратно.

 

В пиесата става дума за двама много добри приятели, които се познават от десетилетия и дори работят заедно. Делят обаче една жена, законният съпруг знае, че неговият най-добър приятел съблазнява нежната му половинка, но това не му пречи да се забавлява с него по баровете, да обядва с него и да играе скуош. Измяната става част от живота на тримата и те като че ли не биха могли да живеят без нея, животът им би бил скучен и безсмислен. Джери (Баненкин) лъже законната си съпруга, че е зает, докато бърза за следобедна среща с любовницата си в тайната им лондонска квартира, Ема (Михалкова) лъже мъжа си, че има бизнес обяд, Робърт (Радев), на когото любовните похождения също не са чужди, лъже приятеля си и съпругата си, че не знае за тяхната тайна връзка, продължила 7 години. Сложното обаче настъпва тогава, когато всеки един от тях излиза „на светло" пред другия.

Трябваше да те очерня във венчалната ти бяла рокля, изповядва се Баненкин пред съпругата на най-добрия си приятел в деня на нейната сватба. Интригуващото е, че самият той е кум на Ема и на Робърт. Порядъчно подпийнал и придобил смелост от алкохола, Джери се признава в любов на младоженката, с която започва бурна афера, продължила на приливи и отливи цели 7 години. Годината е 1968-а, а това е финалната сцена на великолепния спектакъл, зареден с иронията на писателя, с увличащата игра на актьорите и с талантливия прочит на режисьора.

Актьорите - все възпитаници на проф. Пламен Марков, играят с лекота, с хъс и с уважение към публиката. Прави впечатление, че всеки един от тях умело влиза в своя образ. Веселина Михалкова и Стоян Радев освен тандем в живота, сега са мъж и жена и на сцената. Тя е фаталната Ема, която играе с финес и умее да омайва мъжете. Носителят на „Икар" 2012 и кандидат за престижната статуетка през тази година Стоян Радев пък за пореден път доказа, че нито една роля не може да му се опре - дори тази на уж мамения съпруг.

"ИЗМЯНА" заслужава особено внимание и заради завръщането на Димитър Баненкин на театралната сцена след 24-годишно отсъствие. Актьорът, който над две десетилетия живя в Германия и там разви ресторантьорски бизнес, само привидно се бе отделил от актьорската професия. Все пак тя остана голямата му страст. Дори Баненкин да е имал своите логични страхове преди отново да се качи на сцената, то те ни най-малко не проличаха по време на спектакъла. Напротив, той показва класата си на актьор, който се раздава пред публиката. Натрупаната мъдрост и житейският опит допълнително му помагат да изгради сложния образ на интелектуалец и чаровен любовник.

Аплодисменти заслужава и младият Стефан Додуров в ролята на екзалтирания сервитьор, който успешно превежда зрителите през лабиринта на пиесата. Той има нелеката задача да оповестява на публиката коя е годината на разиграващите се събития и да привнася допълнителен ритъм на действието.

Пинтър не е написал тази пиеса само и единствено за плътската изневяра. Неслучайно неговите герои използват думата „измяна", което е повече от обикновена изневяра. Въпросът не е само да откраднеш жената на най-добрия си приятел и да започнеш любовно-сексуална авантюра с нея навръх сватбата й, както постъпва Джери.

Иначе и драматургът, и режисьорът правят великолепен анализ на изневярата, без да поднасят готови отговори. Оставят на зрителя сам да разсъждава за сладко-горчивата й същност през призмата на личното възприемане на приятелството, измяната, брака... Запознатите с бурния личен живот на Пинтър вероятно ще доловят и автобиографични моменти в спектакъла. Драматургът няма как да влезе в клишето благоверен съпруг, имайки предвид, че по време на брака си с актрисата Вивиън Мърчант има връзка с телевизионната водеща Джоан Бейкуел, а в средата на 70-те се впуска в страстна 33-годишна авантюра с известната писателка лейди Антония Фрейзър.

В тон с авторския похват за ретроспекция е и сценографията на спектакъла, дело на Мира Каланова. Декорите са семпли, но пък за сметка на това интериорът и лондонските улици оживяват в мултимедия. Мебели, картини, прозорци, сняг и дъжд възкръсват на екрана, докато на сцената има само два стола с маса или един креват. Част от декора е и прочутата червена английска телефонна кабина.

Музиката на Калин Николов е в тон с ироничния текст и прочутите паузи на Пинтър, зад които обаче се крият емоции, тайни, размисли, истории, въпроси. И всеки зрител сам може да си отговори - измяна ли е да се разведеш, измяна ли е да излезеш от брачната скука, ако насреща има нещо по-вълнуващо и вдъхновяващо, измяна ли е да живееш в лъжа в името на семейството и децата, криейки от света любовните си похождения, измяна ли е да предадеш самия себе си, ако не направиш, това, което желаеш... Пинтъровото мълчание е дяволски капан за всеки режисьор, защото често паузите говорят много повече от думите. Пламен Марков и актьорският квартет успешно преминават и през това изпитание.

ИЗМЯНА" е истинско интелектуално предизвикателство към зрителя, което си заслужава да бъде изпитано повече от веднъж. Затова вероятно част от публиката би влязла в театралната зала повторно, за да се наслади отново на представлението. Неслучайно дълго след края на спектакъла не стихваха бурните ръкопляскания на зрителите в препълнения Сатиричен театър. И съвсем справедливо публиката изпрати творците с усмивки и възгласи: „Браво!"

TOP