„Измяна” и „Ревизор” – различни и едновременно с това концептуални и въздействащи представления

Доц. Людмил Димитров

В писмо до проф. Пламен Марков доцентът по руска литература в СУ „Св. Климен Охридски” Людмил Димитров дава израз на своите впечатления от февруарския гастрол на софийска сцена на постановките „Измяна” и „Ревизор”. Проф. Марков любезно сподели оценката на доц. Димитров с екипа на Варненския драматичен театър.

Гледах театър в най-добрия смисъл на думата, защото днес по софийските сцени е много съмнително какво се играе. Много има да се говори, но представленията ти са различни и едновременно с това концептуални и въздействащи.

Много харесвам „Измяна” на Пинтър и смея да кажа, че представлението ти е най-смелият прочит и опит тази пиеса да се представи. Помня още първата ѝ постановка на времето в "Зад канала", но ти си загърбил несъзнаваното в разказа на наратора (гласа "зад кадър") и си го натоварил с осъзнатост, което е извлякло доста неочакван пласт от текста и всичко изглежда доста комично на едно дълбинно равнище. Това най-вече ми хареса и е наистина ново. То е, което държи някак извисено действието и рядко го има като интелектуален коректив в българския театър.

А "Ревизор" е успех изобщо в интерпретацията на тази комедия на българска сцена. Няма и помен от традиционните клишета. Невероятно актьорско разпределение. Повечето от младите актьори ги гледах в дипломните им спектакли миналата година и сега признавам, че ми беше много приятно да ги видя отново. Великолепно постижение е "небрежно-инфантилната" линия на Хлестаков. За него сякаш"животът е сън", а не е изпечен мошеник, както се тълкува често.Албанецът - Осип е чудесен.

А жените са направо топ! От абсолютно маргинални роли (по принцип отношението на Гогол към женското е твърде съмнително и двусмислено!) си направил централни персонажи! Да не говорим за отделни хрумки, които са просто великолепни. Хванах се, че дето уж всичко знам по въпроса, се заглеждам по детински и очаквам да видя какво ще се случи.

На добър час на спектаклите!

Людмил Димитров, 1 март 2014, София